Jak można dbać o wzrok? - Blog Optidotum

Blog

Jak można dbać o wzrok?

31 stycznia 2022

Poznaj 7 rzeczy, które powinno się wprowadzić do codziennej rutyny aby dbać o wzrok. Ponieważ według raportu renomowanego czasopisma medycznego „The Lancet” do 2050 r. u około 895 mln ludzi na całym świecie rozwiną się zaburzenia widzenia. Oznacza to 150% wzrost w ciągu najbliższych 30 lat! Szacuje się, że ponad 90% osób przed ukończeniem 65 lat zachoruje na zaćmę, a niemal połowa populacji w wieku między 75 a 85 rokiem życia straci wzrok. Te porażające prognozy mogą być nieco przerysowane, ale bezspornie pokazują, jak poważnym zagadnieniem jest jak można dbać o wzrok?. Są i dobre wieści! Wiele problemów ze wzrokiem można ograniczać, a w niektórych przypadkach im zapobiegać, stosując proste, zdrowe nawyki.

Noś okulary przeciwsłoneczne przez cały rok

Nasza skóra nie jest jedyną ofiarą codziennej ekspozycji na światło UV. Te niewidzialne promienie zwiększają również szanse zachorowania na… zaćmę. Kupując okulary przeciwsłoneczne, wybieraj te z etykietą „100% ochrony przed promieniowaniem UVA i UVB” lub „100% ochrony przed UV 400”. Jeśli spędzasz dużo czasu na świeżym powietrzu, pomyśl o modelach typu wrap-round, które chronią przed promieniami mogącymi przedostawać się do oczu również po bokach okularów. Wzrok warto też chronić przed uszkodzeniami mechanicznymi – jeśli masz kontakt z materiałami rozpylanymi bądź unoszącymi się w powietrzu (na przykład przy cięciu drewna, koszeniu trawy, wykonywaniu oprysków), powinieneś korzystać z gogli ochronnych aby dbać o wzrok.

Zadbaj o właściwe odżywianie

Przeciwutleniacze – luteina i zeaksantyna – blokują wysokoenergetyczne niebieskie światło, które może uszkadzać komórki siatkówki, pomagają chronić wzrok i zapobiegają AMD, czyli groźnemu zwyrodnieniu plamki żółtej. Znajdziemy je w ciemnozielonych warzywach liściastych (szpinak, jarmuż, kapusta) i jajkach. Wspaniałymi źródłami beta-karotenu, który organizm wykorzystuje do produkcji witaminy A, wpływającej na wydajną pracę siatkówki, są pomarańczowe i czerwone warzywa, takie jak marchew, bataty czy czerwona papryka. Kwasy tłuszczowe omega-3 są ważne dla prawidłowego funkcjonowania wielu układów – od układu krążenia przez odporność aż do zdrowia oczu i dobrego widzenia. Znajdziesz je w łososiu, tuńczyku i sardynkach, a jeśli nie lubisz owoców morza, sięgnij po orzechy, rośliny strączkowe lub nasiona. Gdy w twojej diecie brakuje kluczowych witamin lub składników odżywczych albo masz zdiagnozowany ich niedobór, zapytaj swojego lekarza o odpowiednie suplementy.

Wysypiaj się!

Przekrwione oczy i opuchnięte powieki są nieatrakcyjną wizualnie konsekwencją braku snu, ale zbyt krótki nocny odpoczynek znacznie gorzej odbija się na zdrowiu całego organizmu. Sen to czas, w którym oczy regenerują się na następny dzień. Jeśli śpimy mniej niż 5 godzin, mogą u nas wystąpić różne skutki uboczne: nadwrażliwość na światło, suchość oka, niewyraźne widzenie czy mimowolne drgania (miotomia).

Ćwicz i dbaj o profilaktykę

W Szwecji przeprowadzono badanie, opublikowane w czasopiśmie „Ophthalmology Journal”. Przeanalizowano możliwy związek między określonymi rodzajami aktywności fizycznej a mniejszym ryzykiem zaćmy. U 52 660 uczestników w wieku od 45 do 83 lat, którzy spacerowali około 60 min dziennie, stwierdzono zmniejszone ryzyko zmętnienia soczewek w porównaniu do grupy kontrolnej. Z kolei według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles szybkie, regularne maszerowanie może obniżyć szanse zachorowania na jaskrę. Ci najbardziej aktywni z nas mają o 73% mniejsze prawdopodobieństwo na pojawienie się tego schorzenia od osób unikających ruchu. Aby ćwiczyć i osiągnąć pozytywne dla wzroku efekty, nie potrzebujesz godzin spędzonych na siłowni. Wystarczy energiczny 20-minutowy spacer, powtarzany 4 razy w tygodniu, by obniżyć ciśnienie wewnątrzgałkowe (IOP).

Kontroluj wzrok

Badanie przeprowadzone przez Harris/AAO wykazało, że podczas gdy prawie 70% dorosłych regularnie odwiedza lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarza rodzinnego, to zaledwie 52% ankietowanych regularnie spotyka się z okulistą. Jest to problematyczne, ponieważ związane z wiekiem choroby oczu – takie jak zaćma, retinopatia cukrzycowa, jaskra i zwyrodnienie plamki żółtej – są bezobjawowe i „ciche”. Gdy się rozwiną, przysparzają pacjentom sporo kłopotu, natomiast wykryte wystarczająco wcześnie i odpowiednio potraktowane są w znacznym stopniu wyleczalne. Korzyści z wizyty u okulisty nie obejmują tylko oczu. Badanie pozwala na dostrzeżenie ewentualnych zmian i wczesnych sygnałów rozmaitych chorób, w tym m.in. cukrzycy czy nowotworu.

Odpowiednio nawilżaj oczy

Jak jeszcze można dbać o wzrok? Jeśli oczy są niedostatecznie nawilżone, może pojawić się tzw. zespół suchego oka. Co powoduje taki stan? Możliwe, że powód tkwi w… metryce. Po 50 roku życia oczy nie wytwarzają wystarczającej ilości cieczy, więc produkcja łez ma tendencję do zmniejszania się. A tymczasem to właśnie łzy pełnią funkcję nawilżającą, pomagają również zachować zdrowie i krystalicznie czysty wzrok. Do wystąpienia zespołu suchego oka mogą przyczyniać się też niektóre schorzenia (na przykład reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca) oraz pewne leki (w tym środki przeciwhistaminowe oraz na nadciśnienie). Odczuwalnymi objawami będzie pieczenie, swędzenie czy uczucie piasku w oczach lub – o ironio – łzawienie.

W większości łagodnie objawiających się przypadków tej przypadłości rozwiązaniem będą dostępne bez recepty krople do oczu. Sztuczne łzy o niskiej lepkości są wodniste i zapewniają szybką, choć tymczasową ulgę. Jeśli chcesz, by ten kojący efekt utrzymał się dłużej, musisz ich często używać. Bardziej lepkie sztuczne łzy mają gęstszą, żelową konsystencję. Dłużej utrzymują się na powierzchni oka i zapewniają trwalsze nawilżenie. Zazwyczaj jednak przez kilka minut po ich nałożeniu widzenie jest rozmyte i niewyraźne. Zaleca się ich stosowanie przed snem, tak by nawilżać oczy podczas odpoczynku. Osoby cierpiące z powodu uciążliwych i długotrwale występujących objawów mogą rozważyć krople na receptę, które celują w podstawową przyczynę suchości i pomagają zwiększyć produkcję łez.

Nie pal

Jeśli masz problem z rzuceniem nałogu, jako motywację wykorzystaj następujące fakty: prawdopodobieństwo rozwoju zaćmy u ciebie jest 2–3 większe niż u osoby niepalącej, a jeśli masz wczesne objawy zwyrodnienia plamki żółtej, palenie dziesięciokrotnie zwiększa ryzyko szybkiego rozwoju tego schorzenia. Czemu? Papierosy zawierają setki toksyn, które mogą powodować stres oksydacyjny i uniemożliwiać prawidłowy przepływ krwi do oka, a drażniący dym może uszkodzić film łzowy (nie wspominając już o wielu innych problemach zdrowotnych związanych z paleniem).